RSS

Hoofdstuk 7: Reflectie en vooruitgang

03 Dec

De afgelopen twee weken heb ik me voornamelijk gericht op het herzien van de eerste paar hoofdstukken. Ik ben blij om te zien dat ik erg subtiel schrijf en van alles nog kan toevoegen. Schrijven heet schrappen, maar ik schrap zelden wat uit mijn eerste versies. Ik vul vooral op. Dat lijkt me een stuk leuker dan andersom. Het is natuurlijk niet zo dat ik helemaal niets schrap, er wordt van alles aangepast.

Na het striemen van de rode pen.

Gelukkig ben ik ook verder gekomen. Inmiddels speelt het verhaal zich af in Wenen, wat wel moeilijkheden met zich meebrengt. Waar ik voor de Nederlandse locaties mijn geheugen kan combineren met googles streetview, bestaat die laatste functie niet voor Wenen. De verhalen spelen zich nu af aan de hand van mijn geheugen en een kaart. Wel moet ik nog een keer terug naar Wenen om mijn geheugen en het verhaal weer dichter bij elkaar te brengen. Het is ontzettend boeiend om te zien hoe er inmiddels echt iets ontstaat. Ik ben niet ontevreden over het eerste deel, al zal ik er nog wel een aantal keer met de rode pen doorheen moeten lopen. Het is goed genoeg om me enthousiast bezig te houden en vooruit te kijken. Het tempo van het echte schrijven is een stuk omlaag gegaan, mede doordat ik Wenen van boek- en kaartvorm nu moet verweven in het verhaal. Soms merk ik dat ik de research erg graag gebruik en schrap dan een aantal regels over de geschiedenis van Wenen die niets toevoegen als je met het verhaal bezig bent, maar zo nuttig zijn bij het opzoeken van informatie. Het aantal woorden was voor deze keer gezet op 11.500. Zoals altijd heb ik ook die niet gehaald, maar met 11.077 is er zeker hoop. Voor volgende keer (over twee weken) hoop ik alle wijzigingen uit het eerste deel te hebben doorgevoerd en op 13.000 woorden te zitten. Dat betekent concreet dat hoofdstuk 6 sowieso af moet. Cliffhanger? Ja toch.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op december 3, 2011 in Vooruitgang

 

Tags: , , , , ,

Geef een reactie

 
