RSS

Hoofdstuk 9: Zijn we er al bijna?

21 Jan

Geloof het of niet, maar zelfs mijn twee weken was niet genoeg om veel op papier te krijgen. Inmiddels zit ik in een omgeving die zich uitstekend leent voor het schrijven van zeker 3.000 woorden per dag. Dat lukt me ook, maar niet allemaal voor ‘Op zoek naar Jozef’, zoals de werktitel van het boek liefkozend luidt. Op dit moment zit ik in Starbucks, ergens in Missouri. Naast mij zit een luidruchtige man te bellen en gelukkig is er nu ook iemand tegenover me komen zitten, zodat ze een wedstrijdje telefoongillen kunnen doen. U begrijpt, het is een zegen dat ik vanochtend een goeie 3.000 woorden op papier (beeldscherm) heb gekregen. Op die manier kan ik mijn blog bijwerken, dat werd namelijk tijd.

Voor wie het zich afvraagt, ik kan wel een blog schrijven en niet verder met OZNJ omdat het eerste zich beperkt tot dat wat ik kan zien, waar ik merk dat hoe langer mijn boek vordert, des te meer ik in mijn hoofd over alle content ga en merk hoe het verhaal steeds meer in elkaar grijpt. Met andere woorden: als ik in hoofdstuk 7 een zin opschrijf, kan het zomaar zijn dat ik een assumptie maak die ik in hoofdstuk 3 moet uitleggen. Sterker nog, na elke alinea moet ik nagaan of ik geen ideeën uit eerdere hoofdstukken doorkruis. Het verhaal ontwikkelt zich in mijn hoofd, maar soms loopt het papier daarop voor of achter. Dat kost moeite en tijd. Voor volgende week wil ik opnieuw (voor de tweede maal) de hoofdstukken 1-4 doorlopen, daar 5 en 6 bij toevoegen en daar komt het omgekeerde probleem bij om de hoek kijken: om te zorgen dat alles aansluit, moet ik het organische idee in mijn hoofd op papier krijgen of misschien zelfs bijschaven aan de dingen die wel op papier staan.

Wat betreft het aantal woorden, daar moet ik eerlijk in zijn. Ik heb geen idee. Op mijn geleende laptop staat geen Word (eigen schuld), dus gebruik ik Open Office. Ik weet wat ik vanochtend in elkaar heb gevouwen, maar ik heb nog niet de interesse danwel het geduld gehad om alles in een bestand te zetten en vervolgens de woorden te tellen (de hoofdstukken zijn aparte bestanden die later als delen (zoals 1-4) worden samengevoegd). Mijn streven was 14.000 woorden, daar zit ik ruim overheen. Mijn laatste woordental bedroeg 12.235. Vanochtend heb ik 2.800 woorden geschreven (in totaal ruim 4.000, maar ik focus me op OZNJ), maar ook in hoofdstuk 6 en verder heb ik een en ander bijgeschaafd. Laat ik het erop houden dat ik voorbij de 15.000 ben (30%). Voor volgende week is mijn doelstelling 20.000 woorden.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op januari 21, 2012 in Vooruitgang

 

Tags: , , , ,

Geef een reactie

 
