RSS

Hoofdstuk 10: Oefening baart kunst

28 Jan

Er is alweer een week voorbij en nog steeds werk ik niet met MS Word. Dus ik heb geen flauw idee hoeveel woorden mijn totaal bedraagt. Ik weet dat ik vanochtend ongeveer 1.200 woorden heb opgetikt. Dat, en ik heb een kort verhaal voor een schrijfwedstrijd afgemaakt. De eerste versie, er moet nog een hoop aan gebeuren. Mijn valentijnsverhaal is geen winnend verhaal gebleken, dus we gaan gewoon door met andere wedstrijden die zorgvuldig zijn uitgekozen. Hoe meer ik schrijf, hoe meer ervaring ik  uiteindelijk opdoe.

Met kerst heb ik van mijn vriendin een boek gekregen: The Power of Point Of View. Geen zelfhelpboek (niet in de traditionele zin althans), maar een schrijfhelpboek dat gericht is op Point Of View (perspectieven). Er staan opdrachten in, nuttige informatie en samen bieden ze een bijzonder goed beeld op het gebruik van perspectieven in een verhaal. Als ik aan het schrijven ben, ben ik automatisch bezig met verschillende perspectieven. Soms sta ik dichter bij de hoofdpersoon en probeer ik haar gedachten en motieven weer te geven, op andere momenten in het verhaal probeer ik meer ‘uit te zoomen’ en een totaalbeeld te geven. Dat zijn dingen die vanzelf gaan, maar niet perse goed overlopen. Het lezen van het boek geeft me heel veel inzicht in wat ik anders intuïtief zou moeten beoordelen (en dus moeilijker op te lossen zijn). Een van de opdrachten die de schrijfster van het boek meegeeft, is het interviewen van de personages. Om meer een beeld te krijgen van de personages in het boek, stelt de schrijfster voor dat ik een (fictief) interview met de personages houd. Voor komende week wil ik ten minste twee van die interviews doen, waarvan ik er (misschien) eentje hier zal plaatsen.

In de tussentijd zal ik de nieuw geboden perspectieven met frisse zin gaan toepassen op de hoofdstukken die ik tot nu toe heb. Mijn tevredenheid over die hoofdstukken loopt uiteen van ‘redelijk’ tot ‘grove schets’, maar het uitwerken van de oefeningen en wijsheden uit het boek over POV kunnen me daarin zeker verder helpen. Tot volgende week, op naar de 20.000 woorden.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op januari 28, 2012 in Overzicht, Vooruitgang

 

Tags: , , , , , ,

Geef een reactie

 
