RSS

Hoofdstuk 11: Het interview

04 Feb

Deze week ben ik een heel stuk opgeschoten. Een totaal van 3500 woorden extra, een kort verhaal voor een schrijfwedstrijd en de eerste vier hoofdstukken (weer) herzien. Waarom weer? Een van de redenen is dat het verhaal, zoals gezegd, nog steeds wat vloeibaar is. Sterker nog, ik sta verbaasd van de veranderingen die tot aan hoofdstuk 1 terugvoeren. Een andere reden is dat mijn latere hoofdstukken beter zijn dan de eerdere. Dat klinkt wat arrogant, maar sinds de zomer (toen ik begon met hoofdstuk 2 en het verhaal in mijn hoofd had) heb ik drie korte verhalen, bijna 100 blogs en 25.000 woorden voor dit verhaal geschreven. Dat zijn bijna 80.000 woorden (een dikke roman) en ik zie dat ik steeds beter wordt. Wat ik nu weet, breng ik terug naar het eerste hoofdstuk. Af en toe gaat het zelfs gepaard met diep zuchten: sommige zinnen die ik lees kan ik zelf niet eens plaatsen in het verhaal. Wel is het hoopgevend om die vooruitgang te zien en ook de algehele vooruitgang van dit specifieke verhaal.

Ik heb jullie vorige week een interview beloofd met een van de personen in het boek. Deze persoon komt (voorlopig) voor in het midden van het verhaal in een hoofdstuk. Zijn rol is niet groot, maar groot genoeg om een klein perspectief te geven. Ook geeft hij enkele dingen aan die in het verhaal zelf terugkomen, zonder echt iets weg te geven. Ik wilde hem niet zomaar interviewen, dus ik heb hem een contactadvertentie laten schrijven en de interviewer is benieuwd waarom. Tijdens de oefening zag ik hem echt voor me en de spreektaal die ik voor me zag heb ik ook overgebracht in het interview. Ongepolijst dus: Jurgen.

Kun je iets over jezelf vertellen?

Ik ben Jurgen, 25 jaar oud en ik woon in Wenen waar ik studeer en werk als barman. Mijn hobby’s zijn uitgaan met vrienden en gitaar spelen.

Waarom wil je deze contactadvertentie plaatsen?

Haha, dat klinkt zo stom. Ik snap niet eens dat ik het zelf doe. Twee weken geleden was ik aan het werk en toen kwam er een meisje binnen dat die week elke avond daar zat. Ik had al eerder geprobeerd om met haar te praten, maar daar had ze geen zin in ofzo. Ze was altijd met andere jongens bezig, maar ik… Nou ja, ik vond haar te leuk om haar gewoon te laten zitten, dus ik nam eerder op de avond vrij en toen hebben we de hele avond zitten kletsen.

En toen ben je vergeten om haar nummer te vragen?

Nee, na de bar zijn we naar mijn appartement gegaan, maar de volgende ochtend was ze spontaan verdwenen. Helemaal weg.

En alsnog wil je achter haar aan?

Ze is niet zo’n meisje. Ik denk dat ik weet waarom ze is weggegaan, maar ik wil dat ze weet… Er is iets gebeurd en ik denk dat het niet is dat ze mij niet wil zien. Er moet iets anders zijn, maar ik weet niet wat het is. Wij hadden het echt leuk, daar ligt het niet aan. Ik hoef niet eens te weten wat het is, ik wil gewoon bij haar zijn.

Vertel eens iets over haar?

Zoveel weet ik niet eens. Ze heet Sasha, ze komt uit Nederland en ze is een week in Wenen. Ze spreekt geen Duits. Zelf vindt ze dat het wel meevalt, maar haar Duits is echt verschrikkelijk. Ja eh, verder weet ik niet zoveel. Ze is student, gek op ijsberen, nog nooit in de opera geweest en verder hebben we het gewoon gehad over andere dingen. Wat ze van Wenen vond enzo. Nu ik erover nadenk, heeft ze weinig echt over zichzelf verteld. Ze was wel grappig en slim, dat heb ik onthouden. En voordat ik vrij had, zat ze in de bar in een schriftje te schrijven met een kaart van Wenen op tafel. Meer weet ik echt niet.

Dus, naar wie ben je op zoek?

Sasha uit Nederland, met je mooie blauwe ogen, je bruine haar met het plukje dat steeds op je voorhoofd waait: als je net zo’n avond had als ik, wil je dan alsjeblieft weer eens aan mijn bar komen zitten?

 

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op februari 4, 2012 in Overzicht

 

Tags: , , , , ,

Geef een reactie

 
