RSS

Het einde, of een nieuw begin

21 Jul

Ik ben er. Sterker nog, ik ben voorbij de 50.000 woorden. Inmiddels ben ik begonnen aan het einde, wat al tijden in mijn hoofd zat. Het is ergens bevrijdend om daar aangekomen te zijn, maar tegelijkertijd ben ik nog lang niet klaar. Zoals ik vaker heb genoemd, groeit het verhaal door alle hoofdstukken heen. Ik zie nieuwe ingangen, nieuwe motieven en zelfs het groeien van mijn hoordpersoon kan ik op zoveel andere manieren al duiden in eerdere hoofdstukken dat er veel werk voor me ligt. En toch voelt het alsof ik iets aan het afsluiten ben. Als ik merkte dat ik teveel bleef hangen, dan kon ik mijn doel verschuiven naar ‘eerst afmaken’. Misschien is het ook wel eng dat die doelverschuiving niet meer kan, maar vooral ben ik blij dat er een verhaal ligt.

Voor mijn scriptie heb ik een aantal weken helemaal niets kunnen schrijven, maar nu mijn vakantie is aangebroken, kan ik juist een verdieping zien die ik in die weken heb gemist. Tegelijkertijd merk ik een actievere schrijfhouding in deze weken. Toen ik het boek ‘De ooggetuige’ aan het lezen was, viel het me op hoe de research die in het schrijven ervan was gaan zitten, voor mijn gevoel te nadrukkelijk aanwezig was. Ik vond beschrijvingen van ervaringen teveel een aaneenrijging van anekdotes, die soms geforceerd ergens waren opgenomen. Meteen ging ik me afvragen of ik ook zo schreef. Ik weet van een muziekstuk, een wals, dat in de betekenis ervan haast parralel loopt aan wat ik in mijn verhaal wilde stoppen. Toch heb ik het niet gebruikt, omdat ik het nergens naadloos in kon weven. Misschien komt dat nog, eerst de boel maar afschrijven.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op juli 21, 2012 in Uncategorized

 

Geef een reactie

 
