RSS

Hoofdstuk 21: Op zoek naar het gemis

06 Sep

Het verhaal toont nogal wat gaten. Ik heb in beeld gebracht wat er mist en ben vrolijk aan de gang met het opvullen van scenes die het verhaal als geheel beter moeten maken. Dit betekent tot nu toe ook dat het aantal woorden blijft oplopen. Er moet een moment komen dat ik scenes ga weggooien, maar voorlopig is dat nog niet aan de orde. Mijn plan voor de komende weken is vrij eenvoudig. Na het opvullen van de gaten ga ik beginnen aan de scenes of onderdelen waarover ik minder tevreden ben. Sommige delen voelen te geforceerd, andere delen te vluchtig. En er zijn zelfs stukken die te uitgebreid worden behandeld. Ik loop aardig op schema en schrijf fijn door. Ook zie ik mijn ‘stem’ veranderen naarmate het manuscript vordert. Op mijn blog houd ik me niet in en schrijf ik korte zinnen die op elkaar aansluiten, maar tegelijkertijd lezen als een soort staccato. Dat werkt voor de stukjes van grofweg 200 woorden die ik hier neerzet, maar is nogal vermoeiend voor een langere tijd. Het is de kunst om die stijl te combineren met een schrijfstijl die over een langere termijn leesbaar is en door de zoektocht naar die combinatie zie ik die ‘stem’ veranderen. Ik vind de tekst hieronder, die ik vandaag geschreven heb en dus morgen grondig gewijzigd zal worden, best een aardig voorbeeld hiervan:

In zijn mondhoek hing wat speeksel, een half opgedroogd wit snotje dat heen en weer danste terwijl hij uitlegde wat zijn studie precies inhield. Het leidde haar af. Ze zou niet weten wat hij studeerde zolang hij zijn mond niet even afveegde. Haar intense blik en stilte leek hem aan te sporen om nog meer over zichzelf te vertellen. Net zo gemakkelijk. Hij vertelde over van alles en had geen idee waar hij mee bezig was, maar was natuurlijk allang blij dat ze hem nog niet had afgewezen. Dat kon ze ook niet, ze had hem voorlopig nog nodig. Ze besloot te wachten tot hij een grappige opmerking maakte, zodat ze hardop kon lachen en haar handpalm tegen zijn borst kon drukken. Dat moest toch een drankje opleveren.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op september 6, 2012 in Vooruitgang

 

Tags: , , , ,

Geef een reactie

 
