RSS

Klaar voor Dummies

04 Okt

Versie 1 is klaar. De eerste ‘draft’. In het boek waar ik mijn verdere plan vandaan haal, staat goed beschreven hoe ik me nu voel. Ergens in mijn achterhoofd ben ik bang om het te lezen. Stephen King, zo vertelt het genoemde boek mij, ziet zijn eerste versie als ‘an alien relic bought at a junk-shop or yard sale where you can hardly remember shopping’. Natuurlijk heb ik mijn eerste versie nog niet gelezen (dat staat voor de rest van de dag op het programma), maar ik weet zeker dat het aan zal voelen als iets vreemds. Wat ik als eerste moet doen, is de grote problemen eerst oplossen. Herzien als een hospitaal. De patiënten die de meest dreigende symptomen hebben, moeten als eerst geholpen worden*. Mijn manuscript is tot op heden een patiënt,  daar ben ik zeker van. Beter maken moet dus kunnen. Zo gauw de eerste problemen bekend zijn, zal ik aanvullingen en aanpassingen verwerken in een nieuwe plotbeschrijving. Pas dan rollen we vanzelf verder in stap 2.

* De ideeen die hier staan, zijn niet van mij. Ik gebruik het boek ‘Plot & Structure‘ als gids door het proces van eerste versie naar manuscript.

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op oktober 4, 2012 in Overzicht

 

Tags: , , , , ,

Geef een reactie

 
