RSS

Schrijven is doen. Nederlanders kunnen te weinig.

02 Jan

Review schrijfboek ‘ Louis Stiller – Het grote schrijf-doe-boek’

Ik heb, als afwisseling op mijn angelsaksische schrijfinvloeden, een Nederlands boek gekocht over schrijven. Wie zich als schrijver wil ontwikkelen, zo dacht ik, moet af en toe ook terug naar zijn eigen roots. Ik ben tenslotte veel beter thuis in de Nederlandse literatuur dan in de Engelstalige (al doe ik mijn best om daar verandering in te brengen). De overgang viel me vies tegen. Er is een fundamenteel verschil tussen Amerikaanse en Nederlandse lectuur over schrijven. Waar Amerikanen over het algemeen uitgaan van een proactieve houding waarin de schrijver zich doelen voor ogen heeft gesteld, verzandt elke Nederlander die ik tot dusver heb gelezen in een betuttelende houding voor mensen die blijkbaar zelfs nog nooit een boek hebben gelezen. Schrijven begint met het eenvoudigweg doen, maar je mag van iemand die boeken over schrijven koopt dat-ie al eens iets op papier heeft gezet. Je gaat ook geen boeken over zwemmen lezen als je nog nooit in het water bent geweest.

Ik ben nu in week vier aangekomen van mijn boek en heb niets nieuws geleerd. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat iemand die vier weken lang, weekends uitgezonderd, duizend woorden per dag gaat schrijven, zich beter traint dan door het lezen van dit oefeningenboek. Wie een boek schrijft voor een schrijver, hoeft echt niet te beginnen met het uitleggen van het alfabet. Noem het dan geen schrijf-doe-boek, maar ga voor: ‘Door het lezen van dit boek zou je er best weleens over kunnen gaan nadenken om ooit nog eens zelf wat op te schrijven’. Kernachtig? Nee. Eerlijk? Zeker. De inhoud kun je hetzelfde laten, geen punt.